Haver
estat un mes fent el camí de Sant Jaume des de Sant Jean Pied de Port fins a
Santiago de Compostela em va fer pensar en els peregrins medievals i com es
viatjava en aquell temps.
A
partir del segle XIII, coincidint amb l’apogeu del pelegrinatge jacobeu, els
reis i els senyors feudals comencen a construir hospitals al llarg de la Via
Mercadera entre Sant Boi i Cervera, com és el cas de l’hospital de Cervelló o d’Olesa de
Bonesvalls. Fou fundat el 1262 per Guillem II de Cervelló, senyor dels castells
de Cervelló, Foix, Vilademàger, Gelida i molts d’altres. La seva missió era
acollir els vianants i peregrins que passessin per l’antic camí de Barcelona a
Vilafranca del Penedès, per Sant Boi i Olesa.
La vida medieval en el segle XIII
Sabem
que en aquests anys, hi havia una conscienciació molt gran per part de l’home
medieval de la necessitat d’ajudar i protegir els pobres i els malalts.
També
en aquell temps en un mateix territori hi convivien els cristians, els jueus i
els musulmans, amb les seves respectives llengües, les seves creences i
religions.
També
hi havia el problema de les guerres i de les bandositats, que provoquen
inseguretat constant en la vida de cada dia. Una conseqüència de la guerra eren
els captius.
La
vida civil no era tampoc fàcil: casar una filla era un problema difícil de
resoldre per a la majoria de les famílies, perquè de vegades pagar un dot
esdevé molt difícil.
i
encara tenim el problema de les malalties i de les epidèmies, amb les quals
calia conviure. Què dir de l’angoixa constant per aconseguir collites
suficients? tenir una bona collita o no tenir-la representava poder menjar el
proper hivern o bé morir de gana. Les expectatives de vida eren baixíssimes.
Tot plegat una vida realment dura.
Viatjar en el segle XIII
Viatjar
no era gens fàcil per a la gent del segle XIII. Si es viatjava per mar, hi
havia els perills de les tempestes.
Ramon
Llull ens explica, en la seva autobiografia. la dramàtica experiència d’un
naufragi: “Com la dita nau anàs en
Genova, e fos ja prop de Port Pisà, seguís una gran tempesta en la mar, de la
qual la nau ferí, e molts hi moriren, e alguns escaparen amb l’ajuda de nostre
senyor, entre els quals lo dit reverend mestre (ell mateix) e un companyó, qui
escaparen amb la barca, perduts però los llibres e la roba...”
Els
desplaçaments per terra, potser no eren tan perillosos com anar en vaixell pel
Mediterrani, però també comportaven molts perills. La inseguretat feia que la
gent s’agrupés per anar pels camins per poder-se protegir si feia falta, encara
que no es coneguessin, i que tothom anés amb ganivets a sobre.
En 1219, el rei Jaume atorga
salvaguarda o guiatge als traginers i mulers del monestir de Sant Cugat del
Vallès que transporten menjar i roba dels frares, en atenció a la freqüència
amb què son robats i vexats als camins.
Per
lluitar contra aquesta inseguretat, que afectava tant els camins com les
poblacions, el rei Jaume fa una crida perquè la gent s’armi i, sota el toc de
campanes, surtin a defensar-se conjuntament contra els possibles atacants.
Aquesta crida que fa el rei, concretament als veïns del Pla del Llobregat, és
el testimoni més antic que es té sobre el toc de sometent: “molt sovint dampnificats pels lladres quels
furtaven los fruits i altres béns, ordenà que constituïts los dits pagesos per
parròquies, això és sant Boi, sant Joan Despí, santa Maria de Cornellà, és a
dir tots los homens del Pla del Llobregat, puguessen tenir armes en llurs
cases, com ballestes, espases i llanses, amb les quals se pugessen defendre, e
qui qualsevol de ells era dampnificats o robat per algun lladre o bandoler,
tocàs la campana...”
I el
rei mana al veguer de Barcelona que tots aquests pagesos tinguin a casa seva
una ballesta, una llança o bé una espasa. La situació d’aquestes pagesos deuria
ser bastant desesperant quan, al cap de dos anys d’aquesta crida, molt d’ells
acaben abandonant i es traslladen en grup a Tortosa, on deuria ser més fàcil
aconseguir bones terres, sense tants perills.
Si
al Pla del Llobregat hi havia perill de lladres i bandolers, el problema devia
ser encara molt més greu en zones més muntanyoses i aïllades.
Els
camins eren molt dolents; la majoria són encara restes de les antigues vies
romanes, que encara perduren.
En
aquest segle XIII, els carros només es fan servir per transportar les
mercaderies. En els desplaçaments per terra, la mula és l’animal amb un
protagonisme més gran. La mula era un animal molt apreciat, perquè era més
intel·ligent i més sofert que el cavall, aguantava millor la calor, agafava
menys malalties i vivia més anys. Quan passava per un terreny rocallós o per
qualsevol coster, la mula no cau mai; en canvi, el cavall podia relliscar més
fàcilment. I també era millor la mula que el ruc perquè era més ràpida i tenia
més potència. El ruc era la mula dels pobres. Al segle XIII el cavall encara
era un animal de luxe. Només en tenien els nobles i la gent de diners.
Es
viatja per tant, amb mula, amb ruc, amb cavalls i amb carro, però sobretot es
viatja a peu i a peu les distàncies resulten molt llargues.
Per
anar de Barcelona a Venècia, a cavall, es podia tardar uns dos mesos. Sabem que
el rei Jaume, que anava a cavall, per anar de Perpìnyà a Barcelona necessitava
quatre o cinc dies.
Quan
s’ha de travessar un riu, cal esperar que no baixi gaire aigua o bé passar amb
barques. De ponts n’hi ha pocs. La majoria són de fusta i, quan baixa una
riuada, l’aigua se’ls emporta. les riuades són, en aquell temps, molt freqüents
i intenses, ja que els cabals dels rius no estan regulats; no hi ha pantans ni
rescloses.
A tota
la vall baixa del Llobregat tan sols hi ha en aquest temps un pont: el de
Martorell. El de Sant Boi no es construirà fins a començaments del XIV. Les
riuades no sols s’enduen els ponts de fusta; a vegades, fins i tot, els de
pedra: el pont de Martorell se’l va endur l’aigua a mitjans del segle XII
(1143) i també el 1283. La reconstrucció del pont després d’aquesta última
riuada va tardar molt, es va fer a començaments del segle XIV, un pont davant
de la vila de Sant Boi, a les mateixes portes del Delta.
Viatjar
també costa diners. Al segle XIII també hi ha peatges, com actualment en les
autopistes. Els nobles locals fan pagar quan es passa per les seves terres o bé
es travessa un dels seus ponts. També cal pagar per entrar a la majoria de
ciutats.
Hem
parlat del pont de Sant Boi que es va construir de nou, com que el va construir
la ciutat de Barcelona, aquesta es quedava el peatge que calia pagar per passar
pel pont. Tothom havia de pagar, animals i persones. En quedaven, exempts, però
els ciutadans de Barcelona i els veïns de sant Boi.
En
aquell temps, ens sorprendria a l’hora de desplaçar-nos, no trobar mai als
camins cap cartell indicador que indiqui el nom d’una població, ciutat vila,
poblet o hospital. No n’hi havia.
Com
que el transport per terra és tant lent i dificultós, les grans vies de comerç
són les marítimes. Així, el sistema comercial marítim és el que resulta més
econòmic. Es transporten les mercaderies per mar i pels rius. L’Ebre és
navegable en aquest temps des de Tortosa fins a Saragossa. És pel riu que baixa
el blat i tots els altres productes que vénen d’Aragó.
Viatjar,
doncs com diem no era gens fàcil, però no per això l’home medieval es queda a
casa. Cal anar als mercats i a les fires de poblacions que tant poden ser
veïnes com molt llunyanes. També es viatja als monestirs, com hem dit, a
venerar les relíquies, com Sant Cugat o Santiago de Compostela, o bé adorar una
mare de déu, com la de Montserrat.
El
rei Pere va a resar davant de la Mare de Dèu de Montserrat abans d’enfrontar-se
amb els francesos, aquell Pere que va estar a l’hospital d’Olesa de Bonesvalls,
com diu la cronica Bernat Desclot: e
venc-se’n a un monestir de monjos negres, qui és en Catalunya, e es lloc de
gran devoció e eon Déus ha fet tots temps molts miracles e virtuts a tot hom; e
lo lloc és apellat Santa Maria de Montserrat, e és lloc fort salvatge e agrest
e entre grans muntanyes e feres assediat...e aquí lo rei estec e vetllà tota una nit davant l’altar de madona
sancta Maria..
Viatgen
els monjos, els predicadors, els que compren i venen bestiar, els missatgers,
els artesans, arquitectes, vidriers, picapedrers,,,els estudiants, els
aventurers, els rodamóns...
Ramon
Llull, va néixer a Mallorca el 1232, estudia a Paris, es trasllada a Montpeller
on imparteix classes, Més tard, va a Roma, Gènova, Tunis, Nàpols, Roma,
Montpeller, París, Barcelona, Mallorca, Xipre, Armènia..va a Pisa, Avinyó..No
sembla pas que per ell fos gaire problema viatjar.
No deixa de sorprendre la gran mobilitat del
rei Jaume. Tant aviat s’està a Barcelona, com a València Montpeller o qualsevol
altra ciutat o poble dels seus dominis.
El
rei Jaume amb més de 50 anys, una edat ja força avançada per a la gent d’aquest
temps: L’any 1263 del vuit de gener al 15 d’abril està a Saragossa, el 24
d’abril a Lleida, el 22 de juny a Lleida, el 8 de juliol a Barcelona del 8
d’agost fins el 12, s’està a Vilafranca, el 16 és de nou a Barcelona...
Els peregrins
Anar
de pelegrinatge era una opció d’aquell temps. Els viatges dels pelegrins
duraven setmanes, mesos, amb mitjanes de 30 a 40 quilometres diaris (unes set o
vuit hores de marxa), si el terreny és pla i fàcil. Els perills, com hem dit
eren abundants, les dificultats al llarg del camí, les tempestes, l’assalt dels
lladres i de les malalties, les possibilitats de perdre’s al llarg de les
rutes de pelegrinatge...
En
alguns casos al costat dels monestirs, hi ha els hospitals, gràcies a aquests
centres els pelegrins són acollits tant si estan malalts com si no, se’ls dóna de menjar i són atesos de franc.
La
duresa d’aquests viatges i els perills en què poden trobar-se els pelegrins ens
han estat explicats per un francès que va fer el camí de Santiago a mitjans del
segle XII:
Quan els pelegrins surten de la terra
de la Gascunya, han de travessar un riu, on moltes vegades els barquers pugen
tants pelegrins, després de cobrar, que la barca es bolca, ofegant-se els
pelegrins, fet que els alegra ja que així poden apoderar-se de les despulles
dels nàufrags..
La
fam, les malalties i les epidèmies com hem dit eren altres aspectes que es
barrejaven amb les penes i treballs dels caminants d’aquelles èpoques.
Qualsevol malaltia podria comportar greus conseqüències, els coneixements
mèdics estaven lluny de poder fer algun servei quan realment es necessitaven.
El fill del rei Jaume, en Pere el Gran, va morir als 45 anys d’edat, pel que
alguns diuen d’una pulmonia, altres de ferides de guerres anteriors que es van
infectar, anant de Barcelona a Salou i passant per l’hospital d’Olesa, el
cronista Ramon Muntaner ens diu : e com
fo partit de Barcelona, que es llevà gran matí, se refredà, e aquell
refredament venc-li cremoreta de febre..que hac romandre a Sent Climent aquell
dia, E el metge maestre Arnau e los altres faeren-li fer l’aigua, e
guardaren-la;,,e aquell dia cavalcà, e venc-se’n a Vilafranca del Penedès, e
com fo lla, lo mal li fo entixegat (enverinat)...
Les
paraules viaje, voyage, i travel expressen encara avui el que significava
viatjar en aquells segles de l’edat mitjana, contenen la paraula llatina
viaticum, amb la que es designava la provisió necessària pel camí. El vocable
anglès travel té la mateixa arrel que el francés travail, que significa
treball. Justament el que en aquells temps volia dir viatjar: molt treball i
cansament.
Des
de Sant Boi, el peregrí o els pelegrins s’enfilaven en direcció a Vilafranca
pel “camí de les Cavalcadures” que va per les muntanyes a Vilafranca on el camí
es topa amb el camí que ve de Barcelona per Tarragona (la Via Augusta).
El
camí continua fins a Sant Climent de Llobregat, Begues (on existeix al barri de
la Rectoria la capella d'origen medieval de Sant Cristòfol, protector de peregrins),
Olesa de Bonesvalls, Les Gunyoles (des d'on es podia anar directament a Vilafranca
per Sant Pere Molanta) i La Granada (on es creuava amb l'antiga Via Augusta).
És
per aquests camins, per on van arribar els primers repobladors de la Catalunya
Nova.
El Peregrí Jaume
L’any
1373 un cavaller i mercader de l’illa de Malta, Jaume de Peregri, del regne de
Sicília, cau malalt al hospital d’Olesa, i aquí hi fa testament davant els seus
amics de Vilafranca Arnau Girona i Francesc Serrat.
Ell
i la seva família visqueren a Vilafranca ja l’any 1285. Un germà seu, en Bernat
Peregri era franciscà, potser aquest estava a l’hospital d’Olesa, un altre
germà en Bartomeu Peregri va ser batlle de Vilafranca. Tenia terres a tot el
terme de Vilafranca.
En
Jaume Peregri el 1323 tenia taules de venta de les seves mercaderies a la plaça
del blat de Vilafranca. El cognom Pelegri o Peregri es va escampar pel Penedès
gràcies a la vinguda aquestes terres d’aquest mercader de l’illa de Mata.
Ell era
l’hereu d’un altre Jaume Peregri, que s’autotitulava noble, es a dir cavaller.
El Jaume Peregri de l’hospital molt probablement tenia un hostal en aquest
lloc, ja que el seu fill Bernat és hostaler posteriorment a Vilafranca i en un
document es diu que el 1401 amb el seu pare vivia a l’hospital d’Olesa, i tenia
terres en propietat que ara pertanyien al llinatge Cervelló, és a dir els fundadors
de l’hospital d’Olesa de Bonesvalls.
És en
aquests anys del segle XIV i XV quant es va constituir el barri d’origen
medieval de l’Hospital de Cervelló o d’Olesa de Bonesvalls.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada