La primera data d’un jueu que viu a
Vilafranca del Penedès és de l’any 1255. La seva estada probablement era abans
d’aquesta data. El fet de la celebració de la fira a Vilafranca podria haver
estat una de les causes que visquessin jueus a la vila.
La
pobla dels Jueus
Era
aquell espai de poder que dominaven els castlans, la primera expansió
urbanística de la vila. Espai ubicat al davant i al darrere del castell dels
castlans, on també s’afegia el barri dels jueus, carrers que entraven dins el
recinte urbà. Al mateix temps s’ampliava per fora de la muralla i tenia noms
relacionats amb els castlans: la mujada
d’Huguet o de Ferrer de Vilafranca ([1]
Mujada és un tros de terra que poden llaurar un parell de bous en un dia, aproximadament
quaranta-nou àrees) o carrer de
Ramon de Vilafranca.
Per
tant, deduïm que aquesta ubicació corresponia als inicis de la primera
distribució urbana, que va començar amb indrets molt a prop del castell,
arribant a situar els carrers del
barri jueu i ampliant-se
amb els espais exteriors inicials dels primers habitants de la vila abans de
ser emmurallada.
El nom de pobla dels Jueus el trobem escrit en els documents a partir de
l’any 1312 fins a la meitat del segle XV. Els carrers que formaven part
d’aquesta pobla tenien els següents noms: dels Sarraïns o Batipalmes; (Era un espai on hi havia una era in es
dedicaven a batre palmes)de
Santes Creus (aquest
carrer va tenir altres noms com el de Pont Nou, Sant Julià i finalment el de
Sant Bernat com en l’actualitat se’l coneix); de Canyemàs (al final d’aquest
carrer exisitia iniclament lúnic portal per on s’entrava al barri jueu); Vall del Castell (el vall envoltava una part del castell amb
un pont llevadís que se situava pel portal de la muralla anomenat de Coloma); d’Aiguaviva (referit als senyors nobles d’Aiguaviva que
van viure en aquest carrer);
de Senyecs (nom
referit al llinatge dels Senyechs, nobles emparentats amb els castlans de
Vilafranca); de Sant Julià. També en formaven part els
portals de Canyemàs, de Salelles i de Coloma.
El call
Fins al 1290 el call només disposava d’un sol
portal: el de Canyamars. Posteriorment, l’aljama va ser autoritzada per
construir altres portals i portes, a fi que en fos assegurat el tancament. El
call jueu vilafranquí ocupava una mena de pentàgon on hi entraven quatre
carrers, entre ells el carrer anomenat dels Sarraïns o Batipalmes. L’envoltava
part de la muralla i vall de la vila.
Dins del clos tancat i tocant per darrere
diferents cases de jueus hi ha el palau reial, on el rei quan venia a Vilafranca
hi feia estada –l’actual Vinseum-.
En un principi només una porta era l’única
per accedir al call; més endavant el rei va donar permís perquè obrissin dues
portes més, i va manar que es fessin còpies de les claus de les portes i que
les guardessin els castlans del castell.
L’investigador
local Antoni Massanell ens assenyalava que els jueus que vivien a la vila l’any
1325 eren cent tres. Les dades les extreu del Llibre de la Cort del Batlle d’aquest
mateix any. En aquesta llista podien ser-hi només els jueus de més categoria i
els més ben situats econòmicament. Aspecte, aquest, que podria fer pensar que
eren molts més els que hi vivien.
Posteriorment hem trobat un registre del 1322
a la cancelleria, on hi ha un llistat d’uns setanta jueus de Vilafranca. Són
noms que surten al llistat de l’any 1325, però n’hi ha de nous. Un altre
historiador local, Pere Mas i Perera, ens diu que la jueria vilatana era
relativament poc important, però probablement degué haver-hi una creixença, el
1324, ja que el rei autoritzà la construcció d’una nova sinagoga.
Finalment, creiem que el call podria haver
tingut una seixantena de focs, o sigui entre 270 o 300 persones. Relacionar
cognoms i cases del call així ens ho fa pensar, sobretot a mitjans del segle
XIV, quan deuria tenir la màxima esplendor.
Sabem que a finals del segle XIV els jueus d’arreu
de Catalunya foren expulsats o maltractats, però en el cas de Vilafranca els
veiem vivim durant tot el segle XV, o com a mínim els documents notarials ho especifiquen, que encara son jueus i viuen
en el call.
Sí que hi va haver abusos anteriorment, per
exemple l’any 1298 hi va haver extorsions i abusos de poder comesos pel veguer
de Vilafranca Bartomeu de Mans. Més d’un judici que hi va haver aquest any va
intentar resoldre el conflicte. Uns setze jueus vilafranquins van intervenir
com a testimonis, participant en els judicis presidits per jutges de la cort
reial, un altre aspecte més de la defensa que el rei feia dels jueus.
Alguns dels cognoms de les famílies jueves de
Vilafranca de Penedès eren Abenafia, Astruc, Bessers, Benvenist, de la
Caravida, Cavalleria, de Cortal, Cresques, Gràcia, Mercadell, de Porta...
Benvenist de Porta, jueu de Vilafranca,
formava part d’una família poderosa dels regnes d’Occitània i també del nord
d’Àfrica. El 1268 el rei Jaume va decidir sobre un testament escrit en hebreu
pel difunt Benvenist segons els costums dels jueus.
L’any 1274 els jueus van obtenir el permís
reial per poder fer la compra de dues quarteres de terra, prop de la vila, per
edificar-hi el seu cementiri, que estava situat en línia recta per un dels
carrers principals del call, el carrer de Canyamàs, a la muntanya de Pacs
actualment anomenada de Sant Jordi. Trobem en aquest indret diferents terres on
se situa el nom de Montjuïc, topònim donat al dit fossar dels jueus.
Molts jueus es van convertir al cristianisme
obligats per la circumstàncies. Els jueus i els convertits van entrar en la
xarxa de poder de la vila. Alguns exemples: Joan i Salomó de Bessers foren
notaris de l’escrivania de la vila (1303-1306). El cognom dels cavallers Febrer
fou un dels que s’apropiaren jueus conversos: Huc Febrer era jueu anomenat
Astruc Gràcia; Francesc Febrer s’anomenava Salomó Gràcia quan fou jueu (1392).
D’altres, com el dels cavallers Montbrú, també el tenia Abraham Acaz quan es
convertí (1394). També dels Boixadors (1406) i dels Avinyó: Ramon d’Avinyó,
convers (1406)... Alguns es dedicaren a la medicina quan eren jueus, i posteriorment
continuaren exercint-la, tot introduint-se en la política vilafranquina.
Per primera vegada a la història de
Vilafranca, durant aquest mes de setembre, es faran excavacions arqueològiques
en un indret del call gràcies a l’autorització d’un particular i l’assessorament
de l’ Institut Montjuïc de Barcelona.
Així mujada es sinònim de Parellada?
ResponEliminaDoncs si fem cas al diccionari d'Alcover i Moll així és. Si fem cas al diccionari de la lengua catalana de l'Institut d'Estudis Catalans ens diu que mujada és una mesura superficial agrària, pròpia de la zona de Barcelona, equivalent a 4.896,5 metres quadrats. Doncs, tu mateix.
EliminaNo m'agrada contestar a gent anònima per aquí, però ho he fet aquesta vegada. Moltes gràcies pel teu comentari.