Entre
els anys 1316 i 1317 es desenvolupà al monestir franciscà de Vilafranca una
discussió que parlava sobre la fi del món i sobre la bondat de l’ensenyament oral.
Entre els beguins vilafranquins i els franciscans espirituals hi havia un
estret vincle a tot Catalunya. Les interpretacions pròpies de la pobresa
evangèlica que feren els franciscans espirituals té molta influència a tot el principat.
Trobem dins d’aquesta línia a Arnau de Vilanova, Pere d’Aragó, framenors,
clarisses i terciaris. Aquests últims s’integraren dintre dels beguins.
Tomàs
Alsina fou un franciscà vilafranquí, el trobem signant documents com a
testimoni a l’any 1305,que participà activament en la vida espiritual i
religiosa de finals del segle XIV. Alsina va ser teòleg, mestre de teologia del
rei Joan I i ministre provincial dels franciscans entre els anys 1375 i 1406.
L’hem documentat l’any 1371, quan la reina Leonor de Sicília, tercera muller de
Pere III el Cerimoniós, reina d’Aragó, li atorgà vint-i-cinc florins pels
costos del seu magisteri.
L’any
1380 com a persona de confiança de la cort reial formà part de la comissió que
examinava les revelacions de Pere d’Aragó. Aquestes foren considerades falses.
Aquell mateix any el rei Joan li assignà dos-cents florins anuals.
A la butlla Sincerae devotionis del papa Climent VII, datada a Avinyó el 10 de
març de 1382 hi apareix com a ministre provincial el frare “Tomàs Olzina”,
investit a Terol el sis de juny de 1378. En aquest any de 1382, Francesc
Eiximenis des de València va fer una incursió a Barcelona, conjuntament amb el
seu company Tomàs Alsina, cridat pels consellers de Barcelona, per a pacificar
uns escàndols i alteracions que es van produir en el convent franciscà barcelonès.
Posteriorment
apareix com a confessor del rei Joan com a un document de 1391. El document és
un pacte entre el convent de Sant Francesc de Vilafranca, en nom del frare
Berenguer Alegret, guardià del monestir, i els administradors de l’Almoina de
sastres i pellissers de les capelles de Sant Lluc de l’església de Santa Maria
i Sant Lluís de l’església del dit convent. Els membres de l’almoina volien
construir un carner o túmul davant mateix de la capella de Sant Lluís.
Un
any després, es féu un contracte entre Tomàs Alsina i Lluís Borrassà, relatiu a
la pintura d’un retaule dedicat a les Santes Caterina i Elena. El retaule anava
destinat al convent dels frares menors de Vilafranca del Penedès, actualment
desconegut.
El
mes d’agost del mateix any s’expedí una carta de remuneració atorgada per Lluís
Borrassà. Aquesta era a favor de Fra Alsina per la suma de 30 lliures
barcelonines. Eren el primer pagament del total de 45 lliures, preu convingut
per la pintura del retaule, destinat a Vilafranca.
Alsina
fou un franciscà famós a la seva època, tal com demostra el fet que
l’inquisidor Nicolau Eimeric li dedicà un tractat contra nigromàntics, l’any
1395.
L'inquisidor Nicolau Eimeric |
Benet
XIII (l’any 1404) confià a Fra Alsina i Fra Peguera per a que intervinguessin
en una causa que afectava a les clarisses de Vilafranca i l’elecció de la seva
abadessa. La biblioteca d’Alsina també era reconeguda. Un any després el rei
Martí demanà al bisbe de l’Urgell els tres volums d’acotacions sobre la bíblia,
que havia aconseguit d’Alsina.
El
1408 es signaren uns capítols entre varis frares conventuals: Pere Çavila
–guardià del monestir–, Gabriel Bartaró vicari, Blas Serra mestre natural,
Guillem Martí, Martí de Molpia, Joan Sunor, Tomàs Marqués, Guillem Sunor,
Guillem Boter, Blas Filera, Joan de Berga, Gerard de Casanova i Martí Miquel,
d’una part i de l’altra Guillem Martorell, hortolà vilafranquí. Es feren els
dits capítols a la sala capitular del monestir de Sant Francesc de Vilafranca.
Aquests capítols tractaren sobre l’arrendament de l’hort del monestir.
El
1417 encara el localitzem a la vila al convent de Sant Francesc. Dos anys
després Alsina i fra Francesc Pascàs el frare Tomàs Marqués, guardià i dinou
religiosos del convent de Vilafranca, autoritzaren la fundació i construcció de
la capella de la Verge de Gràcia i Sant Miquel Arcàngel. Aquesta es trobava al
costat de la capella de Santa Bàrbara, també anomenada del Capítol. Aquesta
última informació ens dóna una idea de la influència d’Alsina al monestir
franciscà de Vilafranca.
Alsina
formava part dels franciscans més espirituals i radicals que seguien fil per
randa els preceptes de Sant Francesc. No coneixem o bé no ens ha arribat cap
obra de Tomàs Alsina fins als nostres dies, tot i que creiem que n’hauria
escrit alguna.
Destacà
també un altre franciscà vilafranquí
d’uns anys abans: Guillem Rubió (Vilafranca 1295-c.1335/9), frare menor del
convent de Sant Francesc. Fou deixeble de Francesc de Marchia a París i que va fer els comentaris de
diverses obres d’Aristòtil (ja vam parlar.ne en alguna pàgina d'aquest mateix bloc).
Sobresurt
el Comentari a les Sentències (de 1333 i publicat 1518), obra influenciada per
els pensaments de Duns Escot. També rebé influències de Guillem d’Ockham. Fou
ministre provincial d’Aragó i el 1334 va assistir al capítol general d’Assís.
Morí quatre anys després.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada