Guillem
d’Occam
Volem en aquest bloc donar a conèixer també,
persones medievals penedesenques que han tingut un cert protagonisme en
diferents aspectes d’aquella àpoca.
El
nominalisme
El nominalisme és
una doctrina filosòfica defensada primerament per Roscelin i Abelard, enfront del
realista Guillem de Champeaux (s.XIII), i després per Guillem d’Occam enfront,
sobretot del formalisme de J Duns Escot (s. XIV).
Comporta una
decidida oposició a reconèixer a les essències tota mena d’existència real
diferenciada en el si dels individus, i, per tant, als conceptes universals tota mena de valor representatiu. Els
universals són només paraules o bé signes naturals mentals que designen d’una
manera indistinta i confusa una pluralitat d’éssers concrets, amb evident utilitat
tant per a la vida ordinària com per al coneixement científic.
Guillem Rubió, franciscà del convent de Vilafranca del
Penedès:
Nasqué probablement
per allà el 1295. Fou franciscà i teòleg. Fou fill d’un altre Guillem Rubió i
Arsenda en segones núpcies casat. Amb primeres fou amb Geralda. Un germà d’ells
en Ferrer Rubió fou sastre i l’hereu de la mare Geralda. De Geralda sabem que
en el seu testament anomena marmessor a Raimon Cuc, franciscà de Vilafranca l’any
1346, que just un any abans participà, com a testimoni, en el judici que es va
fer contra els beguins vilafranquins. Altres possibles familiars de Guillem fou
el prevere de l’església de Santa Maria de Vilafranca en Pere Rubio que fou
vicari de la dita església durant els anys últims del segle XIV fins a l’any
1420. A més fou ens els anys 1388/89
rector de l’església de Sant Sadurní de Subirats.
Guillem Rubió prengué
l’hàbit al convent de Sant Francesc de Barcelona i anà a estudiar a París, on
el trobem assistint a les classes de l’escotista Francesc de Marchia. Sabem que
arribà a ser ministre provincial d’Aragó (1330-1334), ja que consta com a tal
el 1333 i assistí al capítol general d’Assís
el 1334, on s’aprovà la seva obra de comentari
a les Sentències. Editada a París en dos volums el 1517 i 1518 amb el
títol: Disputationem in quattuor libros
Magistri Sententiarum. La seva opinió no se subjecta a cap escola, tot i
que manifesta estar a prop de l’escotisme. Teològicament es manifesta
obertament immaculista, com tants, altres framenors catalans.
Claustre del monestir franciscà de Vilafranca d’origen
abans de l’any 1240.
Sobre escrits o
idees filosòfiques del franciscà Guillem Rubió les podem trobar en aquest
llistat d’articles:
Lluís M. Farré, “La concepció Immaculada de la verge segons fra Guillem Rubió”,
AST (1931)
Revista Franciscana (1959)
Evangelista Vilanova, “El passat teològic en l'Església Catalana”, Actes del I Congrés d'Història de l'Església Catalana, Solsona (1993)
C. Rubert Candau, “Fr. Guillermo Rubió o.f.m. Apuntes bio-bibliográficos-doctrinales”, AIA (1928)
J. Rubert Candau, “Guillermo Rubió y la teoría de la intuición”, Investigación y progreso (1945);
J. Rubert Candau, La filosofía del siglo XIV a través de Guillermo Rubió (1952)
A. Braña Arrese, De Immaculata Conceptione B. V. Mariæ secundum theologos hispanos sæculi XIV (1950)
J. de Puig, “La Brevis Compilatio, Utrum beata et intemerata Virgo Maria in peccato originali fuerit concepta. Edició i estudi”, ATCA (1983)
Revista Franciscana (1959)
Evangelista Vilanova, “El passat teològic en l'Església Catalana”, Actes del I Congrés d'Història de l'Església Catalana, Solsona (1993)
C. Rubert Candau, “Fr. Guillermo Rubió o.f.m. Apuntes bio-bibliográficos-doctrinales”, AIA (1928)
J. Rubert Candau, “Guillermo Rubió y la teoría de la intuición”, Investigación y progreso (1945);
J. Rubert Candau, La filosofía del siglo XIV a través de Guillermo Rubió (1952)
A. Braña Arrese, De Immaculata Conceptione B. V. Mariæ secundum theologos hispanos sæculi XIV (1950)
J. de Puig, “La Brevis Compilatio, Utrum beata et intemerata Virgo Maria in peccato originali fuerit concepta. Edició i estudi”, ATCA (1983)
I per saber si era natural de Vilafranca o d’una altra Vilafranca o si
era català o no aquest escrit sobre part de la seva vida I pensament escrit per
Angel Olmos Lezaun ens reafirma que el seu origen era penedesenc:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada