En el llibre de les viandes de la canònica de Tortosa de 1350 figura: “En aquest mes de juny és la festa de Sant Joan e deuse donar per ració moltó e bou en ast e en olla, e lo de ast ab oruga e oques y polls ab salsa bullida”. L’oca es menjava. El 1448 es llegeix també: “algun hom ne alguna persona no tenga en la plaça de la quartera coloms, ne oques, ne anades a péxer o pasturar” Les oques es portaven a pasturar.
Durant
l’edat medieval les oques han conservat un cert prestigi, perquè en els temps
de l’imperi romà, foren aquestes les que anunciaven les invasions dels gals, i
els romans pogueren defensar-se. Així elles han estat considerades com el símbol
de la bona vigilància. En alguns claustres varen ser acollides les oques, per
remarcar l’actitud d’atenció davant dels nombrosos perills que de vegades
assetjaven la vida cristiana. Tenim l’exemple de les oques que avui dia encara
hi ha al claustre de la catedral de Barcelona.
Per
altre banda el joc de l’oca es considera que es va crear el segle XV en jocs
practicats a l’Orient Mitja i Àsia. Una altra hipòtesi molt estesa relaciona el
joc al Camí de Sant Jaume de Galícia. Segons això, el simbolisme i les 63
caselles es correspondrien amb les etapes en què els templers dividien la ruta,
i el joc era una mena de guia.
També
sabem que des d’antic el principal instrument d’escriptura fins el segle XIX
van ser les plomes. La ploma d’oca, i concretament la tercera o quarta ploma de
l’au, eren les més usades, encara que també se’n feien servir de voltor,
pelicà, corb o gall.
Fent
aquesta introducció veiem que l’oca no era una animal desapercebut en l’època
medieval ni desconegut. En el terme de Vilafranca del Penedès a partir del
segle XV es pot llegir diferents terres situades en la partida anomenada Oca
Plomada. Lloc aquest, molt probablement, on hi deuria haver propietaris d’oques
que desplomaven per menjar i fer servir les plomes per escriure.
S. XII. Palencia. Graffiti de peregrí medieval. Creu en forma de potes d'oca. |
El topònim Oca Plomada
La
primera anotació la trobem en l’any 1404 quan el pagès Guillem Verdaguer i la
muller Antonia venen dues vinyes situades a Oca Plomada. A partir d’aquesta
data molt més sovint trobem terres en el mateix lloc. Acostuma a ser l’església
de Santa Maria de Foix (Torrelles de Foix) qui cobra cens de les terres, però
també el monestir de Sant Pau de les Puelles de Barcelona i persones nobles de
Vilafranca. L’any 1411 veiem anotat per primera vegada la quadra de l’Oca
Plomada, ara ja referit a un territori més extens i dominat per un o diferents
senyors dominicals feudals. En algun moment els límits d’alguna vinya o terra
situa el topònim al costat del colomar d’Alemany, situat a prop de la capella
de Santa Maria dels Horts dins el terme de Vilafranca. Els límits d’una vinya
de l’any 1497 propietat del pagès Joan Alemany ens situa una muntanya que hi ha
i el mas de Francesc Rabassa. La muntanya a què es refereix és el Muntaspre,
actualment més coneguda com de Santa Digna. En quan al mas Rabassa és un antiga
construcció situada en el terme de Sant Miquel d’Olèrdola. Els propietaris van
ser senyors de la capella de Santa Maria dels Horts.
El
topònim continua sortint en la documentació fins ben bé el segle XIX i situat
al mateix lloc, a la part est del terme de Vilafranca: camí que va del mas Ponsa a Oca Plomada i al coll de Salom (1637).
Camí aquest que travessava d’oest a est el terme de Vilafranca del Penedès.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada